Uman/Women/Vrouwen….Waiti un de!

Standaard

Waiti Uman, waardige vrouwen

Waiti Uman, waardige vrouwen


Er vloeien geen tranen over mijn wangen, maar ik ben gedeeltelijk in een mineurstemming. Twee vrouwen naar wie ik opkijk zijn overgegaan naar de plaats waar jij en ik nog niet zijn: Sa Awowi alias Sranan Tina Turner en Maya Angelou. Er zijn meerdere die treuren om Maya Angelou, maar Sa Awowi heeft toch meer indruk op mij gemaakt. Ze was van Surinaamse afkomst en een tru tru Okanisi uman (Aucaanse vrouw). Niet heel lang geleden heb ik nog een oproep gedaan op Facebook om haar muziek te verzamelen. Helaas zijn er velen die haar muziek niet kenden. Als tiener is zij degene geweest die mij in contact bracht met een van de grote vrouwen van Suriname: Ma Susana. En ik heb het hier niet over Susanna du Plessis. DE Ma Susana die deel uitmaakt van een stukje historie tijdens de slavernij. Een van Sa Wowi haar lijfspreuken was: “Yu mu sabi yu gaansama sani!” In de tijd dat ik in Tranga Oema zong was zij een van mijn inspiratiebronnen. Het nummer Katibo heb ik geschreven op basis van een van de nummers van Sa Awowi. Terwijl ik dit schrijf voel ik de trots en de waardering die in mij leeft voor deze vrouw. Een mooie Okanisi uma met een stem van goud. Mijn favoriet nummer van Sa Awowi is: ‘Uma lai koni’. Ik ben sowieso een grote fan van Aucaanse en Saramaccaanse muziek. Leon Jakopoe knows! Suriname mag Sa Wowi omarmen zoals ze Lieve Hugo omarmt en zoals ze Ewald Krolis omarmt. Sa Wowi is een dyadya uma evenals de Afro Amerikaanse Maya Angelou. Als kind kwam ik plots met Maya Angelou haar werk in aanraking. Het was het gedicht: ‘Just give me a cool drink of water ‘fore I diiie’ dat mij stil kreeg. Ik was diep onder de indruk en werd geschut door haar woorden. Jaren daarna opende en eindigde ik mijn radioprogramma met de door haar gesproken woorden: ‘I rise’. Als Maya Angelou sprak kon je niet anders dan luisteren en als je haar woorden las kon je niet anders dan doorlezen. Zelf de verfilming van ‘I know why the caged bird sings’ is bijna zoals het boek and that’s rarely. Haar leven zoals ze die zelf heeft beschreven, heeft altijd diepe indruk op mij gemaakt. Haar speech bij de begrafenisceremonie van Coretta Scott King heeft mij laten huilen zoals een kind dat kan. Ik kreeg “kippenvel en doksenvel” zoals Gerrit Barron in een van zijn gedichten zegt.
Sa Awowi en Maya Angelou: twee van de uma’s die ik als meer dan goud beschrijf. Er komen woorden tekort om het gevoel te beschrijven, maar dat doet er niet. Ik zal deze, voor mij, dyadya uma’s eeuwig eren en hun werk blijven beluisteren, meezingen, lezen en/of voordragen. Hun kennis is deels ook dat van mij en van hen die dat willen. Hoe mooi is het niet dat iemand die je niet persoonlijk kent zoveel moois kan toevoegen aan je leven. Dit is de reden waarom ik niet van bla bla hou, omdat het geen toegevoegde waarde heeft. Waren Sa Wowi en Maya Angelou de zgn. bla bla’s dan had de ‘wereld’ niet stilgestaan bij hun overgaan naar de andere wereld.
Un waka bun uma. Ini mi ai un ben de gaan uma. Un wooko mi sa panya fu alaten!

Mi e memre Sa Awowi (Lina Toto) nanga Maya Angelou
In honor of Sa Awowi (Lina Toto) and Maya Angelou
Mi ná feegete unu! (Ik zal jullie niet vergeten)

*Jullie zijn waardig


Foto Sa Awowi verkregen via Stivan Dief (Facebook)
Foto Maya Angelou is afkomstig van de blog Solidgoldcreativity

Over Cosmopolitan Kapelka

Ik schrijf recht uit mijn hart! Ik schrijf wat ik ervaar en wat anderen mij doen ervaren. Ik schrijf wat mij ter ore komt. Ik schrijf om met anderen te delen. Ik schrijf om inzichten te creëren voor mezelf en anderen. Ik schrijf, omdat schrijven een machtige vlinder is. Daarom de naam Cosmopolitan Kapelka. Cosmopolitan als in wereldburger en kapelka als in vlinder in het Surinaams. Mijn woorden vladderen als een vlinder..........waar hij wilt, wanneer hij wilt en hoe hij wilt........... Probeer mij maar te volgen en ik volg jou ook!

Zeg het maar

