Mijn vlaggen, mijn overtuiging, mijn Suriname…..mijn wereld!

Standaard

Light
Mijn pseudoniem is Mamyo Fu Mi Afo en ben een kind van het luchtteken Weegschaal. Ik ben geboren en opgegroeid te Paramaribo, Suriname. Mijn familie danst door de namen Krolis, Wimpel, Servet, Jong, Velland, Denneboom, Bakboord, Vroom, Huisraad, Leming, Velland, Seedorf, Codrington en Moi Thuk Shung. Mijn vlaggen waaien uit in Commewijne, Nickerie, Coronie en Saramacca. Mijn hartslag is te voelen in alle districten van Suriname, maar Brokopondo, Para en het land Ghana hebben een speciale plek in mijn hart. Winti is wat ik spreekwoordelijk inadem en de Islam is mijn tweede thuis, maar mijn overtuiging begeeft zich in de natuur. Ik omarm Rastafari, Hindoeïsme en het Boeddishme. Ik kijk op naar mijn moeder en hen die mij inspireren in welke vorm dan ook en op elk moment dan ook. Ik ben een dochter van het oplossen en niet weggooien als iets defect is. Ik ben 34 jaren jong en heb tot nu toe een mooi leven met uiteraard onoverkomelijke situaties en geen problemen. Ik ben dankbaar voor alle bevolkingsgroepen ter wereld die een mooie ruiker van pokai tongo, angalampu, margriet en rozen vormen.
Vandaag bezin ik en lach ik, omdat het 1 juli is. Niet zo lang geleden werd de fysieke slavernij afgeschaft in o.a. het land waar mijn vader begraven ligt. Alleen heb ik het idee dat ik mij vandaag als het kind van Afro Surinaamse afkomst moet presenteren. Niet alleen vandaag hoor, maar doorgaans. Mijn huidskleur is bruin en ben dus automatisch een Afro Surinaamse in de ogen van velen, terwijl ik ook Chinese voorouders heb. Als ik me voorstel aan menig Surinamer en vertel dat ik Chinese en Afrikaanse voorouders heb dan zou ik verwaand zijn of te veel definiëren. Vooral als het gaat om het vertellen dat ik Chinese voorouders heb. Ik ben net zo trots op mijn voorouders van Afrikaanse afkomst als mijn voorouders van Chinese afkomst. Als ik dat zeg dan voel ik een bepaalde vrijheid die net zo belangrijk is als het erkennen van de zgn. fouten die ik maak. Deze erkenning is net zo belangrijk als het erkennen dat iedereen op eigen wijze 1 juli/Keti Koti mag invullen. Door het erkennen van wie ik ben kan ik ook echt zijn wie ik ben. Niet dat iets of iemand me tegenhoudt om mezelf te zijn hoor, want dat kan ik alleen doen. Dus als je half Warau en half Aukaans of kwart Hindoestaans en driekwart Afro Surinamer bent: omarm het! Wat voor mix je bent of niet bent……….omarm je zelf.
Vandaag dinsdag 1 juli 2014 sta ik stil bij de mensen die zich in de slavernij hebben moeten manoeuvreren. De Engelsen, Portugezen, Duitsers, Fransen en Nederlanders die ook tegen de slavernij waren, want er waren niet alleen lafhartige, op winst beluste en wraakzuchtige slavenhouders en plantage eigenaren. Ik sta stil bij de Afrikaners, Hindoestanen en Javanen die veelal machteloos, maar ook slim waren en anno 2014 voor verrijking hebben gezorgd o.a. op het gebied van cultuur en tradities. Ik sta zeker ook stil bij de Inheemse broeders en zusters die indringers kregen in hun land. Officieel het land van de Warau’s, Caraïben, Trio’s, Wajana’s, Akoerio’s en Arowakken.
Wan switi manspasi!

Over Cosmopolitan Kapelka

Ik schrijf recht uit mijn hart! Ik schrijf wat ik ervaar en wat anderen mij doen ervaren. Ik schrijf wat mij ter ore komt. Ik schrijf om met anderen te delen. Ik schrijf om inzichten te creëren voor mezelf en anderen. Ik schrijf, omdat schrijven een machtige vlinder is. Daarom de naam Cosmopolitan Kapelka. Cosmopolitan als in wereldburger en kapelka als in vlinder in het Surinaams. Mijn woorden vladderen als een vlinder..........waar hij wilt, wanneer hij wilt en hoe hij wilt........... Probeer mij maar te volgen en ik volg jou ook!

Eén reactie »

Zeg het maar

